تاریخ تحلیلی و تبیینی

بررسی انتقادی و تحلیلی منابع، رخدادها و پدیده های تاریخی

تاریخ تحلیلی و تبیینی

بررسی انتقادی و تحلیلی منابع، رخدادها و پدیده های تاریخی

شِکنْدْ گُمانیک ویچار؛ یک رساله دینی زرتشتی

چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۰۰ ب.ظ

معرفی کتاب شِکنْدْ گُمانیک ویچار

یک رساله دینی به زبان پهلوی از قرن سوم هجری

 

 

ابوالقاسم رادفر:

شِکنْدْ گُمانیک ویچار (šekand gomānik vičār)، یا شکند گمانیک وزار، گزارش گُمانشِکَن، رساله‌ای دینی به زبان پهلوی. این رساله در 16700 واژه در نیمة دوم سدة 3ق / 9م توسط مردان فرّخ پسر هرمزدداد نگارش یافته است. متن پهلوی این گزارش در ایران و سپس در هند با پدید آمدن پازند و ترجمة سنسکریت نابود شد و جز بخشی از آن که ظاهراً بازنویسی از روی نسخة پازنداست‌، در دست نیست.1

هدف نویسنده از انتخاب نام گزارش گمان‌شکن بر نوشتة خود کنار گذاشتن گمان (شک‌) نوآموزان ‌و شناساندن ارج دین‌ِبِه و کم ارزشی مخالفان دین‌ِبِه و در نهایت دفاع از دوگانه‌پرستی زردشتی و انتقاد از ادیان دیگر است‌. بزرگ‌ترین فصل کتاب به اسلام‌، به ویژه فرقة معتزله اختصاص دارد. فصلی از کتاب نیز دربارة خدانشناسان و دهریان است‌. در فصلی دیگر از نهاد بدی و راه رستگاری گفتگو و پاسخ‌های ادیان را به این مسئله بررسی می‌کند... نویسندة کتاب خود را آموزندة فراگیرنده می‌خواند. نوشتة او هم بهترین نمونة زبان پهلوی و هم نمودار آخرین مرحلة بررسی‌شرع زردشتی است‌.2 

با بررسی این گزارش به بسیاری از اصول معتقدات ایرانیان در مسائل فلسفی پی می‌بریم و با بسیاری از اصطلاحات فلسفی در زبان پهلوی آشنا می‌شویم‌. این کتاب در 1887 م در بمبئی و بار دیگر در 1945 در پاریس به چاپ رسید.3

در شکند گُمانیک ویچار، برای اثبات عقاید زردشتی و مبارزه با ادیان دیگر از استدلال منطقی استفاده شده است‌. تفاوت اصلی آن با دینکرد در زبان ساده و روان آن است‌.

مآخذ:

1) سمیعی‌، احمد. ادبیات ساسانی. تهران‌: دانشگاه آزاد ایران‌، 1355، ص 33.

2) همان. ص 34.

3) صفا، ذبیح‌الله‌. تاریخ ادبیات در ایران‌. تهران‌: ابن سینا، 1347، ج‌1، ص 138.

تفضّلی‌، احمد. تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام‌. به کوشش ژاله آموزگار، تهران‌: سخن‌، 1376، ص 163.

نیز نک‌: تاوادیا، ج‌. زبان و ادبیات پهلوی‌. ترجمة س‌. نجم‌آبادی‌، تهران‌: دانشگاه تهران‌، 1355، ص 119ـ126.

 

https://portal.nlai.ir/EI/Wiki%20Pages/%D8%B4%D9%90%D9%83%D9%86%D9%92%D8%AF%D9%92%20%DA%AF%D9%8F%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%8A%D9%83%20%D9%88%D9%8A%DA%86%D8%A7%D8%B1.aspx

نکته: نویسنده مصرانه عقیده ثنویت در آیین زرتشتی را تایید و از آن دفاع می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۵/۱۱
د. محمدامین زرگر

اوستا

زرتشت

مزدیسنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی